Distributia masinii: cum se schimba si de ce se inlocuieste

Anime

Nou Venit
Membru personal
Super Moderator
Înscris
8 Iul 2018
Mesaje
97
Aprecieri
23
Puncte
8
Locație
Timisoara
Site web
bitarena.eu
#1

Distributia masinii este un element foarte important si omniprezent in motoarele cu ardere interna. Pentru ca este elementul care sincronizeaza cei 4 timpi de ardere pe care ii are un motor. Exista in unele cazuri distributii pe curea, care necesita inlocuire la un moment dat, sau pe lant, care pot rezista pe toata durata vietii masinii.
Distriburia auto este, practic, o curea sau un lant. In cele mai multe cazuri este o curea din cauciuc cu insertii textile pentru rezistenta, cu dinti, care are un profil conic sau drept. Cureaua conecteaza miscarea vilborchenului cu cea a axelor cu came, astfel incat supapele sa se deschida corespunzator cu pozitia pistoanelor, pentru fiecare cilindru in parte.
Vilbrochenul masinii are intr-un capat volantul care se conecteaza la ambreiaj si in celalalt capat are o roata dintata. Pe aceasta roata dintata se monteaza cureaua de distributie, dupa care in partea superioara se monteaza pe o alta roata dintata care este in capatul axului cu came. O curea poate angrena 1 sau mai multe axe cu came, in functie de configuratia motorului.



Distributia mai are un element, si anume, intinzatorul. Cureaua de distributie, atunci cand este montata, trebuie sa fie intinsa de o rola sub presiune. Aceasta rola are un rulment care de obicei se strica si incepe sa produca zgomot, asa ca e recomandat sa fie inlocuita atunci cand facem distributia.
Daca tot ne aventuram intr-un schimb de distributie, e bine sa inlocuim si pompa de apa daca aceasta e pe curea. O pompa de apa nu este scumpa si merita sa o schimbam cand schimbam si cureaua, pentru ca daca se strica la scurt timp dupa cea am facut distributia, vom plati la fel pentru manopera.
Asa cum spuneam, exista si distributie pe lant, dar si pe curea. Distributia pe lant este ceva mai zgomotoasa decat cea pe curea, dar are o rezistenta crescuta in timp. Dar este un sistem mai complex, deoarece lantul trebuie uns in permanenta de ulei si intins cu un intinzator hidraulic care se poate strica. Partea buna este ca lantul trebuie schimbat foarte rar, la cateva sute de mii de kilometri, nu la fiecare 70-80.000 ca in cazul curelei.



Distributia se monteaza doar de catre un mecanic specialist care stie sa puna la punct axele cu vilbrochenul. Orice mica miscare sau sarire de la punct face ca supapele sa atinga pistonul, ceea ce ar duce la stricarea definitiva a pieselor interne. Din fericire, atat fulia de pe axele cu came, cat si cea de pe vilbrochen, au niste semne care trebuie sa fie aliniate. Atunci cand piesele sunt aliniate cu semnele de pe blocul motor se poate monta cureaua.
Cureaua de distributie este ascunsa dupa un capac, asa ca atunci cand cumparam o masina second-hand nu stim daca este noua sau veche. Asa ca, cel mai bine este sa o inlocuim indiferent de ce ne spune vanzatorul. O curea veche se poate rupe, ceea ce ar duce la lovirea pieselor interioare si la defectiunea foarte grava a motorului.
Un kit de distributie format din curea, rulment si intinzator, plus pompa de apa, costa cam 400-500 lei. Iar manopera este inca 300-400 de lei, in functie de autoturism. Dar este printre primele interventii pe care trebuie sa le faci la o masina cumparata la mana a doua.
 

Sus Jos